Home » D:News » ”În şcoli elevul este pedepsit pentru ceea ce nu ştie.” Cum explică un psiholog situaţia sistemului de învăţământ din România

”În şcoli elevul este pedepsit pentru ceea ce nu ştie.” Cum explică un psiholog situaţia sistemului de învăţământ din România

”În şcoli elevul este pedepsit pentru ceea ce nu ştie.” Cum explică un psiholog situaţia sistemului de învăţământ din România
Publicat: 30.10.2017
În şcolile româneşti, unde ar trebui să se promoveze sisteme de valori sănătoase şi să se construiască adevărate caractere, încă mai funcţionează educaţia punitivă, în care elevul este pedepsit pentru ceea ce nu ştie, nu valorificat pentru ceea ce ştie, este de părere psihologuş Laura Maria Cojocaru.
Mai mult decât atât, specialistul consideră că majoritatea profesorilor admonestează mult prea uşor un elev atunci când este fluctuant în procesul educaţional şi îi cere, câteodată în mod exagerat, să performeze în fiecare moment. Dacă acesta nu ţine mereu ştacheta sus, de multe ori este etichetat negativ de profesor, cu apelative precum “prostule” sau “leneşule”. “Din nefericire, mulţi profesori din România punctează mult prea uşor un moment de neatenţie sau de necunoaştere, şi extrapolează acel moment la nivelul lui general din punct de vedere academic. Ca orice om, şi elevii au momente mai bune sau mai proaste, aşa cum şi profesorii trec prin diverse faze. Elevul ar trebui punctat pentru evoluţia sa generală, deoarece în educaţie vorbim despre continuitate, şi nu trebuie despre momente aleatorii. Elevul ar trebui notat pentru ceea ce ştie, nu pentru ceea ce nu ştie, deci ar trebui să existe o mai mare rigoare în notarea lui”, declară psihologul Laura Maria Cojocaru.
 
Un elev încurajat va veni cu drag la şcoală!
 
Înaltele foruri ale Uniunii Europene încurajează dictonul “Să venim cu drag la scoală!”, însă se pare că ţara noastră face notă discrepantă. “Este mai mult decât evident că un elev încurajat, va deveni un elev care va aştepta cu drag ora respectivă, va învaţă mai cu spor, ştiind că profesorul a văzut şi a apreciat eforturile lui. Ca o consecinţă a acestei strategii educaţionale, elevul va dori să rămână văzut şi apreciat în continuare, deoarece acea stare îl face să se simtă valoros şi valorificat. Acest lucru se numeşte MOTIVAŢIE! Un elev care va fi tratat aşa cum este el în realitate, o fiinţă umană care este la şcoală tocmai pentru că nu ştie şi are de învăţat, se va simţi în largul lui, va avea curajul să pună întrebări şi să răspundă fără frică de a fi certat sau pedepsit cu o notă pentru că nu ştie tot ce ştie profesorul”, consideră psihologul Laura Maria Cojocaru.
 
Profesorul nu este “şeful” elevului, ci îndrumătorul lui!
 
Este evident pentru toată lumea că profesorul ştie mai mult decât elevul, însă acesta nu este un motiv pentru a cauta de câte ori are ocazia momente în care să-i arate elevului acest lucru, cel puţin nu prin pedeapsă şi prin veşnicul “ai greşit!”. “Noi, ca adulţi, cum ne-am simţi dacă şeful nostru, prietenul nostru, părinţii noştri, partenerul nostru, persoane importante din viaţa noastră, ne-ar sublinia de fiecare dată “greşelile”, iar lucrurile bune le-ar trece cu vederea? Este fără doar şi poate un sentiment de frustrare. Şi cum ne putem aştepta că un copil care este în plină formare pentru viaţă să reacţioneze pozitiv la astfel de atitudini? Dacă profesorii se vor aştepta în continuare ca elevii să înveţe de frică, este bine să afle că acesta este un concept învechit şi dovedit ca nefuncţional”, explică Laura Maria Cojocaru. 
 
 Elevii merg la meditaţii de frică notelor mici de la clasă! 
 
 S-a construit un sistem păgubos pentru elev, iar acesta funcţionează şi în zilele noastre. De frica notelor mici din clasă, elevii sunt sfătuiţi, mai voalat sau mai direct, să urmeze ore de meditaţie. “Dacă profesorii se vor aştepta ca elevii să vina la ei la meditaţii de frica notelor mici de la clasă, aceştia se vor duce probabil la meditaţii, dar la alt profesor. Deoarece, drag profesor care dai note mici, care încerci să-i dovedeşti copilului “puterea ta”, care îi spui repetat că greşeşte, că nu ştie, că nu e bun, probabil că nu te-ai întrebat până acum (dar părinţii se întreabă!): “daca elevul X este atât de “prost” şi are note atât de mici, oare nu cumva TU, drag profesor, nu ţi-ai făcut datoria de a-l face să-i placă materia ta, s-o înţeleagă şi să şi-o însuşească?”, declară psihologul Laura Maria Cojocaru. 
 
  Nu avem nevoie de un sistem educaţional care produce … stick-uri de memorie!
 
Specialistul în psihologia copilului consideră că, dacă ne vom aştepta în continuare ca elevii să înveţe de frică, nu ar mai trebui să mire pe nimeni că atitudinea lor faţă de şcoală şi profesori este una de revoltă. “Bunul-simţ instinctual pe care-l avem fiecare în interiorul nostru, le spune şi lor că nu au nevoie să fie trataţi ca nişte “proşti care greşesc”, ci încurajaţi şi trataţi ca nişte fiinţe umane cu suflet, care au nevoie de înţelegere, acceptare şi iubire. Nu avem nevoie de un învăţământ care construieşte roboţi pentru stocare de date sau “stick-uri de memorie cu picioare”. Pentru asta avem laptopuri, tablete, smartphone-uri etc. Avem nevoie de un învăţământ care construieşte OAMENI! Aveţi curajul să cereţi profesorilor să vă încurajeze, să vă aprecieze, să vă fie modele reale, pozitive, constructive!”, conchide psihologul Laura Maria Cojocaru. 
 

 

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Controversa din jurul asasinării lui Kennedy. Cine l-a vrut mort şi ce rol are teoria lui Pacepa?
Controversa din jurul asasinării lui Kennedy. Cine l-a vrut mort şi ce rol are teoria lui Pacepa?
Dan Diaconescu vorbește, în premieră, despre morțile suspecte care au împărțit România în două | EXCLUSIV Altceva cu Adrian Artene
Dan Diaconescu vorbește, în premieră, despre morțile suspecte care au împărțit România în două | EXCLUSIV Altceva ...
1 din 10 copii, victimă a violenței în primele două luni ale anului școlar
1 din 10 copii, victimă a violenței în primele două luni ale anului școlar
Unde au dispărut grădinițele de stat din România?
Unde au dispărut grădinițele de stat din România?
Un studiu arată că oamenii poate absorbi vitamine direct din aer
Un studiu arată că oamenii poate absorbi vitamine direct din aer
Mulți oameni suferă fără să știe de „ura față de mișcare”
Mulți oameni suferă fără să știe de „ura față de mișcare”
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare şi până la 50 de ani nu a părăsit niciodată localitatea natală
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare ...